torsdag 6 mars 2014

Varför?

Hur är rättvisan egentligen? 
Min hemort Rättvik ligger mycket vackert alldeles intill Siljan, har en kilometerlång sandstrand som ligger ett stenkast från Storgatan, vi har järnvägsstation, skolor, gymnasieskola, travbana, bandyhall, simhall, baseballplan, skid- och orienteringsklubb, slalombacke, rodelbana, ridklubb, tennisplan, golfbana, tre gym, bowlinghall, livsmedelsaffärer, klädaffärer, guldsmide, systembolag, frisersalonger, allt inom gångavstånd. Vi har naturligtvis byar runt omkring och i Furudal som ligger runt fyra mil bort finns ishockeyhall också. Jag har säkert glömt en hel del, förlåt mig för det. 
Vad vi inte har, är en industri med många anställda. Det önskar jag mig, för jag vill att Rättvik ska leva vidare, och till det behövs ungdomar med möjlighet till arbete här i kommunen.  Men vilka företag vill etablera sig här, när Mora, som är stödområde, finns fyra mil bort och Leksands som redan har några större kända företag i kommunen; Clas Ohlson, Ejendals och inte minst Leksands IF, ligger två mil söderut?  
Stödområde innebär bl.a. lägre arbetsgivaravgifter och elkostnader för företagen, och jag tycker att det inte är helt juste att en kommun som fått den förmånen, får behålla den for ever. Kommunen intill då? I det här fallet Rättvik, har ju mycket små möjligheter att dra till sig nya företag och därmed ge unga familjer med barn möjlighet till arbete som i sin tur fyller skolorna, handlar i affärerna hemma osv. 
Nej, jag vill inte att Rättvik ska bli en kommun där det bara bor pensionärer, jag vill ha liv och rörelse i många år framåt! Gör Rättvik till stödområde och se om vi kan få hit några industrier!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar