tisdag 4 mars 2014

Leksands IF - lirarnas lag

Jag och Guben är stora Leksands-fan, vi har säsongskort där år efter år och förra året så lyckades de ta klivet upp i finrummet. Det har ju hela tiden varit målet och ekonomiskt så kan jag tänka mig att det var absolut nödvändigt. Många är turerna kring deras ekonomi och kommunens inblandning/hjälp har också varit på tapeten. Själv var jag väldigt orolig för avancemanget, trodde att vi skulle sitta där och se ett riktigt stryklag som sjönk genom tabellen som en sten, men se, så blev det inte. Visst har de fått stryk ett antal gånger men de har tom legat på, om jag minns rätt, fjärde plats ett tag och efter kvällens match ligger de på sjätte plats. Och med en målskillnad på -42 mål! De lag som ligger närmast har iaf plusmål. Och de har lyckats med föresatsen att bli kvar en säsong till - minst!
Så har Leksands IF också en underbar klack, den täcker norra stå, och som driver laget framåt varje match, borta och hemma. Och många gånger har de spetsat till det lite extra med banderoller o liknande, för att peppa sina egna eller reta motståndarklacken, aldrig elakt men det ger upphov till många skratt.
Dessutom stor publik, som den här matchen mot AIK, över 5600 personer en måndagkväll. Sämsta publiksiffran från september mot MoDo då det bara var 5207 pers. Hockey är stort här i trakten och ger upphov till mycket diskussioner. Kul tycker jag.
Nu är det en hemmamatch kvar och sedan blir det kvalmatcher och kanske slutspel.
Att jag är nöjd med lagets insatser kan inte förnekas, de nådde målet och vi kommer säkerligen att sitta där på våra platser nästa säsong också! Men förstås, det vore ju kul om de höll plusmål i målskillnaden då....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar