söndag 9 november 2014

Fars dag - en dag med mycket kaffe och godsaker

Visst är det väl så att på Fars dag så är det han som fixar mat, disk och övrig underhållning? Åtminstone hade vi så den här söndagen. Först fick våra skärmar lov att få tillbörlig uppmärksamhet, sen ville jag bli underhållen, så då satte sig Far vid ratten och fraktade mig runt i grannsocknarna. Naturligtvis för att jag skulle ta lite kort. Vi åkte mot Furudal och mötte regnet förstås, inget vidare fotoväder, men vi vände mot Skattungbyn där det är så otroligt vackert om solen skiner. Men först hamnade vi i Gravberg, där många av oss satsat några 1000-lappar i förhoppningen om att bli riktigt rika på gasutvinning. De hittade ingen gas då och vi hittade inte borrplatsen nu, men en borrkrona fick vi syn på iaf. Kunde se sen på Googlemap att vi var ganska nära men skulle svängt på ett annat ställe för att komma rätt.


Tycker det var väldigt många tallar som satt på sig ullsockor där i skogarna. Bilden är tagen under färd (Far körde), därför den obefintliga skärpan.

Väl framme i Skattungbyn blev vi lite besvikna vad gäller vädret men vi åkte runt lite och kom underfund om att byn är lite mer än en parkeringsplats med vacker utsikt. Men de hade inget fik, så vi fortsatte mot Orsa. En skylt efter vägen visade mot Storforsen och vi följde den till Orsa flygplats. Det visade sig då att Storforsen ligger innan Helvetesfallet och dit vill jag så gärna åka, men det var långt och jag vet att det är en bit att gå. Klockan var mycket och vi sparar det till en annan gång, men nu vet jag var det ligger. Istället hamnade vi i Orsa och där hittade vi ett öppet fik i en gammal tvåvånings timmerhus, med synligt timmer på väggarna inne och pärt på ena väggen. Gott kaffe och smörgåstårta blev det, och en liten godbit också. På hemvägen så fick vi SMS att vi var välkomna på Farsdagskaffe på Kvarngatan. Där blev det oxå tårta!
Tur jag har bestämt mig för 2-dag i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar