onsdag 19 mars 2014

Glad

det blir jag av blommor och tulpaner är inget undantag! Jag blir lyrisk i tulpantider, då vet man att det är på väg åt rätt håll - mot vår. Och inte bara det, de är fotogenique också och passar speciellt bra att fota när det är ruggväder ute som idag (det snöar på fel ledd, har kommit 5-10 cm), och de går att äta! även om jag ännu inte testat. Huruvida de har något större näringsvärde vet jag inte.
Jag fick en stor bukett i lördags för att fira min första försäljning, förstår att förväntningarna är stora att jag nu ska bli   b e r ö m d  och det på naket. Hihi, så blir det inte.

Något lustigt med tulpaner är att de växer olika fort beroende på färg/sort. Trots att de ser likadana ut, så kan vissa färger sticka iväg och bli flera cm längre än de andra färgerna. De här vitrosa gjorde så. Tycker att de lyser lite fint här på bilden. Och gula tulpaner äter inte rådjuren, det kan ju vara bra att veta om man har trädgård. För det är lite snopet att komma ut en morgon för att njuta av sina vackra tulpaner och det bara är stjälkarna kvar. De problemen har inte jag, den lilla trädgården som är/ska bli här är inte många kvadratmeter och dessutom har jag högt staket runt, de enda som kan störa här är katterna som finns i grannskapet. Och de äter inte mina blommor, men gräver gärna i jorden. Gödning säger du, men jag föredrar att göda mina växter själv! Just nu är trädgården i planeringsstadiet, jag står för planeringen och guben gräver. Hoppas jag iaf. Men snön måste bort först - och då kallar väl sommarstugan. Ja ja, vi klarar oss med bara mossmattan oxå, inte så mycket jobb då...

#21/100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar