måndag 12 oktober 2015

Morgonpigg

Kan man tänka! Måndagmorgon och jag vaknar kl 7 och känner mig riktigt pigg och nyter, ja nykter också förstås....
Först hade jag planer på att gå en morgonpromenad, men då slog det mig att jag skulle göra äggmuffins till dagens målarträff, vi skulle ju ha knytis hos en av deltagarna.
Sagt och gjort, jag hoppade raskt ur sängen, så raskt som min morgonstela kropp tillät, och började leta receptet. Det var längesedan jag gjorde dem sist. Ägg, bacon, ost och grädde. Det mesta hade jag hemma men en tur till affären var av nöden.

10 ägg
2 pkt bacon
1 dl grädde
2 dl riven ost
peppar och salt
OCH muffinsformar

Baconet strimlade jag och stekte, använde tyvärr inte fettet, det hade varit bra, nu fastnade de i formarna, och tom lät det rinna av. Fett från gris onyttigt....... hmm ångrar mig
Sen vispade jag ihop övriga ingredienser och fyllde 16 muffinsformar, hade nog räckt med 12 för att få lite storlek.
In i ugnen 200 grader i 20-25 minuter. Bytte efter en stund till varmluften och 170 grader ca.

Nu har jag receptet här, behöver inte leta längre men nästa gång ska jag ta med fettet för att få lite stake i muffisen. Kanske ytterligare nån krydda, lite mer salt kanske? Eller västerbottenost som det stod i receptet på nätet, nu valde jag en 'fisigare' sådan, Gouda.

Som sagt de blev lite bleka i smaken, men vi får väl se om jag får dem med hem igen. :-)) Tar lite tomater med också, de kanske går åt.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att de flesta ost o baconmuffins blir åt helsike för salta.och använder du Västerbottenost blir det etter värre. Testa med 50/50 mesig ost o VB-ost? (Och berätta för mig sen?)

    SvaraRadera