måndag 13 januari 2014

Så är det då dags att börja med mina 52 hus

Naturligtvis borde det vara mitt första hem osv, men av bekvämlighetsskäl så fick det bli skolan. Skolan som numera är Rättviks kommunala musikskola. Byggnaden är sig ganska lik även om den blivit lite mer aprikos/rosa-färgad än den var när jag gick där ända upp till sjätte klass. Vill minnas att den var vit ev gulaktig, men entrédörren är sig lik och huset i övrigt. Har varit i gamla gymnastikhallen - fönstret uppe på taket - på musikskolans uppvisningar vid jul, våran Maja spelar fiol, och de har installerat diverse ljudpåverkande prylar i taket och plockat bort bockar o dyl, annars är det ganska likt sig. Vad de använder källarvåningen till vet jag inte, men när jag gick där så var det matsal. Vad de också har förändrat är ju installation av vattentoaletter. På min tid så var det en lång länga med många torrtoa, välventilerade med snedställda ribbor i dörrarna.
Den stora bilden nedan visar en entré som inte fanns då men som förmodligen tillkommit på grund av att skolgården har fått ge plats för dagis och förskola.
Huset är vackert och jag tycker det är roligt att Rättvik bevarar åtminstone några gamla byggnader, det är alldeles för många som rivits.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Satt bara och surfade runt lite och plötsligt hamnade jag på din blogg... och när jag skrollar ner får jag se att du har en utmaning till dig själv - 52 hus... Kanske fick du idén hos någon av oss som gjorde "100 hus 2013"... väldigt rolig och lärorik utmaning :)
    Fin skola med härlig färg och en vacker entré.
    Nu ska jag titta vidare lite här hos dig...
    Hälsningar
    Anki i Östergötland

    SvaraRadera