söndag 26 juli 2015

Fy f*n vad det regnar!

Igår kväll och inatt kom det 20 mm och på förmiddagen idag ytterligare minst 7. Det räcker nu!
Vi hade vägunderhållsdag ute vid stugan på förmiddagen, jag hade inga regnkläder på mig och jag kan lova att jag blev dyngsur! Men vi har ändå haft många sköna dagar, inte som förra sommaren men ändå helt OK. De lovade ju en dålig vecka så vi höll oss i Rättvik några dagar, men i torsdags gjorde vi utflykt till Helvetesfallet och Storstupet i Orsaskogarna. Har länge tänkt göra det men det har inte blivit av då informationen om dem inte har varit särskilt informativ, det enda jag hört var att det var långt att ta sig fram dit. Men nu packade vi fikakorgen och drog iväg. Vid Orsa flygfält finns avfarten och det bär av ca 10-12 km in i skogen. Först Storstupet - inte långt att gå från bilen - som visade resterna från flottningsränna och ytterligare 6 km längre uppströms fanns Helvetesfallet som var imponerande. En ravin med ca 30 m höga klippväggar och Ämåns vatten som virvlade kraftfullt på sin väg mot Storstupet. Det var en stundtals, trots några trappor, svårforcerad stig som ledde fram till utsiktsplatsen. Men jag tyckte det var väl värt strapatserna och man fick vara försiktig för det var ganska halt på stenarna och rötterna som skulle passeras. På väg till fallet passerades några fäbodar och en riktigt innovativ bostad för flottare (tror jag iaf!) - rejäl grund stod den på ändå.
Fikakorgen kom fram i Skattungbyn, en plats verkligen att rekommendera - magnifik utsikt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar